بنام خداوند جان و خرد
بنیاد نیکوکاری محمدحسین و زینب اسدی لاری
مرداد ۱۴۰۲
مقدمه
جوانان نخبه و جهانی، شهدای مظلوم دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در فاجعه سرنگونی هواپیما در ۱۸ دیماه ۱۳۹۸ در نزدیکی تهران، آسمانی شدند. مادر و پدر داغدار و سوگوار این عزیزان که عمری را در راه آموزش و تربیت نسل پژوهشگر جوان، در ایران و جهان، سپری کرده اند و حاصل عمرشان را در فاجعه ای سترگ که جهان را تکان داد، از دست دادند، پاسداشت یاد و راه این نخبگان آسمانی را وظیفه خود می دانند و اکنون بر آنند که «غم بزرگ را به کار بزرگ و ماندگار» تبدیل کنند.
نگاهی کوتاه به زندگی شهیدان شاهد
دکتر محمدحسین اسدی لاری (متولد ۱۰/۱/۱۳۷۵)، پزشک دوره تخصصی دانشگاه تورنتو کانادا و مدال آور شیمی کشور، و خواهرش زینب (متولد ۷/۷/۱۳۷۷) دانشجوی پزشکی دانشگاه تورنتو کانادا ، مظهر مهربانی، تلاش علمی، اخلاق، مردم داری، سختکوشی، کمال خواهی، قناعت، عفاف و ازخودگذشتگی بودند. آن دو، در عمر بسیار کوتاه اما سرشار از موفقیت خویش، با سخت کوشی و تلاش بی وقفه، پیشبرد اهداف والای توانمندسازی جوانان، عدالت آموزشی، توسعه فناوری و نوآوری، و سلامت جهانی را دنبال می کردند.
دکتر محمدحسین و زینب عزیز، ابتکارات پژوهشی، اجتماعی، مذهبی، آموزشی و کارآفرینی متعددی را از دوران کودکی و نوجوانی پیگیری و سازماندهی نمودند، به نوعی که سازمانهای غیر انتفاعی آنان، هزاران جوان و نوجوان را در سراسر جهان، تحت پوشش قرار داده است. زینب، کانونهای متعدد جوانان در زمینه محیط زیست و سلامت روان را در دانشگاه محل تحصیلش راه اندازی کرد.
محمدحسین و زینب، عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام و نمونه اخلاق عملی در کمک به همسالان، همنوعان، نیازمندان و محرومان بودند. دریغ که این دو عزیز همراه، در فاجعه شلیک موشک به هواپیمای مسافری در سحرگاه ۱۸ دیماه ۱۳۹۸، به ابدیت پرکشیدند. اما باور قلبی ما آنست که روح والای آنان در همه حال همراه و ناظر تلاشهای نیکوکارانه بوده و همواره به امر خداوند، دستگیر غریبه و آشنا که آن دو روح پاک را به کمک می طلبند، هستند.
یادشان و نامشان، الگوی تمام نمای جوانان و آینده سازان ایران است.
تأسیس بنیاد نیکوکاری
به منظور ماندگاری یاد و نام عزیزانمان که در خارج و داخل کشور به صفات پسندیده و الگوی جوان مسلمان، کنشگر، متخلق، مبتکر و پویا در افقهای علمی، شهرت داشتند و برای تمرکز فعالیتهای نیکوکاری بنام این دو جوان نیک اندیش و نیک کردار، رایزنی های لازم برای تأسیس بنیاد نیکوکاری محمدحسین و زینب اسدی لاری از تابستان ۱۳۹۹ آغاز و در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۰ پروانه فعالیت سازمان مردم نهاد با شماره ثبت ۵۱۷۷۲ به امضای وزیر کشور رسید. هیئت امنای بنیاد متشکل از چهره های فرهیخته و شاخص بهمراه اعضای خانواده شهیدان شاهد میباشد.
ایده ساخت مدارس
ساخت و راه اندازی فضای آموزشی، نه فقط به مثابه ساخت بنا، بلکه به معنای تداوم آموزش، تربیت، الگوسازی و زنده نگاه داشتن یاد و نام عزیزانمان، در یک فرایند طولانی و مستمر، مد نظر والدین این دو جوان نخبه و از هر جهت مثال زدنی بوده است.
در ابتدای سال ۱۳۹۹، تنها پس از دو ماه از شوک بزرگ و فاجعه شوم سرنگونی هواپیمای مسافری، براساس پیشنهاد وزیر اسبق آموزش و پروش، مذاکرات با رئیس محترم سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور انجام و پس از بازدید از چند مدرسه فرسوده، با انتخاب سرکارخانم دکتر مجد، مادر شهیدان، دو مدرسه بسیار فرسوده با قدمت ۶۰ ساله (ساخت ۱۳۳۹ با اعتبارات شهرداری تهران) در یکی از محرومترین مناطق تهران انتخاب و قرارداد ساخت هر دو مدرسه در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در حضور ریاست محترم سازمان منعقد گردید. عملیات تخریب مدارس در اواخر تیر ۱۳۹۹ انجام شد و با حمایت و تلاش فراوان و همه جانبه سازمان توسعه و تجهیز مدارس و از طرف دیگر مشارکت و پیگیری مستمر خانواده این دو نخبه جهانی، دبستان زینب اسدی لاری در مهرماه ۱۴۰۰ با پذیرش ۱۸۰ دانش اموز آغاز بکار کرد و با توجه به وضعیت اموزش مجازی در دوران پاندمی کووید، در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ همزمان با همه مدارس کشور، پذیرای دانش آموزان عزیزی بود که ماهها در انتظار حضور در این مجموعه آموزش زیبا و پیشرفته را می کشیدند. دبستان دکتر محمدحسین اسدی لاری در فرودین ۱۴۰۱ آماده بهره برداری و در مهرماه ۱۴۰۱ پذیرای ۳۴۰ دانش اموز دبستانی شد.
- دبستان زینب اسدی لاری- تهران، منطقه ۱۷ آموزش و پرورش با زیربنای ۱۲۲۶ مترمربع در سه طبقه و با ۱۰ کلاس، سالن اجتماعات، کتابخانه، آزمایشگاه مجهز، سایت کامپیوتر پیشرفته، نمازخانه، اتاق مدیریت، هیئت امنا، معلمان، و با استانداردهای به روز رسانی شده از قبیل آجر نسوز، آسانسور، دوربین مداربسته، بورد هوشمند در کلاسهای درس، وسایل اطفاء حریق، امکانات بازی، و سایر امکانات، با ۱۸۰ دانش آموز در پایه های اول تا پنجم دبستان در یک نوبت دایر است. از مهرماه ۱۴۰۱، تعداد دانش آموزان دبستان دخترانه شهیده زینب اسدی لاری به بیش از ۳۵۰ دانش آموز خواهد رسید.
- دبستان دکتر محمدحسین اسدی لاری- تهران، منطقه ۱۷ آموزش و پرورش با زیربنای ۱۲۰۰ مترمربع در سه طبقه و با ۱۰ کلاس، سالن اجتماعات، کتابخانه، آزمایشگاه، نمازخانه، سایت کامپیوتر، امکانات ورزشی با استانداردهای روز، با پذیرش حدود ۳۲۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی در مهرماه ۱۴۰۱ مورد بهره برداری قرار گرفت.
- مدرسه مرحوم دکتر حسن اسدی لاری (۶۸-۱۳۰۵) پدربزرگ شهیدان، راه اندازی شده در محمدشهر کرج، در سال ۱۳۷۴ بنام آن معلم کهن که سهم بسزایی در تربیت نسلها در طول قریب به ۴۵ سال داشت، به پیشنهاد آموزش و پرورش استان البرز و توافق خانواده، بنام شهیدان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری، تغییر یافت و اقدامات معتنابهی از قبیل راه اندازی کتابخانه مجهز، رنگ آمیزی سطوح، تهیه تبلت برای آموزش مجازی، و اقدامات نیکوکاری در آن مدرسه صورت گرفته است. دبستان شهیدان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در سال تحصیلی ۰۱-۱۴۰۰، دونوبت صبح و عصر پذیرای ۳۳۳ دانش آموز دختر و ۳۸۹ دانش آموز پسر و جمعا ۷۲۲ دانش آموز میباشد.
- قرارداد احداث دبستان با ۱۲۰ متر مربع زیربنا، بنام شهیدان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در روستای چاه علی دلگان، از توابع ایرانشهر در بهمن ۱۴۰۰ امضا و عملیات ساخت از اسفند ۱۴۰۰ در جوار دبیرستان روستا شروع شد و ان شاءالله در شهریور ۱۴۰۱ آماده بهره برداری است. این دبستان در حال حاضر ۱۰۱ دانش آموز دختر و پسر در مقطع ابتدایی دارد و قرار است پس از اتمام پروژه، کل مجتمع بنام عزیزانمان نامگذاری شود.
- بنیاد، همچنین از یک مدرسه عشایری با ۲۴ دانش آموز در منطقه جویُم فارس نیز حمایت می کند و برای احداث مدرسه سه کلاسه بنام شهیدان در آن منطقه کمک کرده است.
- درخواستهای بسیاری برای حمایت و یا احداث مدارس نیز از جنوب استان سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، شهر جدید پرند و برخی استانهای دیگر در مرحله مطالعه و بررسی در بنیاد می باشد.
عکس های مدرسه ها، قبل از ساخت، در حال ساخت و بعد از ساخت
بازدید اعضای شورای شهر از پروژه ها
نمایه آماری
جدول ۱- مشخصات زیرساختی مدارس شهیدان نخبه دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری
مشخصات و امکانات | دبستان زینب اسدی لاری | دبستان دکتر محمدحسین اسدی لاری | دبستان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری (محمدشهر کرج) |
متراژ زمین | ۸۲۱ | ۱۱۰۰ | ۳۶۰۰ |
زیربنا | ۱۲۸۵ | ۱۳۹۰ | ۶۰۰ |
زمان بهره برداری | فروردین ۱۴۰۱ | شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳۷۴ |
تعداد کلاس | ۱۰ | ۱۰ | ۱۲ |
اتاق اداری | ۳ | ۵ | ۲ |
کتابخانه | دارد | دارد | دارد |
نمازخانه | دارد | دارد | دارد |
آزمایشگاه | دارد | دارد | ندارد |
امکانات آموزشی | دارد | دارد | ندارد |
سایت کامپیوتر | دارد | دارد | ندارد |
امکانات ورزشی | تمام ورزشهای مدرسه | تمام ورزشهای مدرسه | فوتبال، والیبال |
امکانات اداری | کامپیوتر، دوربین مداربسته، تکثیر، آمپلیفایر | کامپیوتر، دوربین مداربسته، تکثیر، آمپلیفایر | کامپیوتر، تکثیر، تبلت |
جدول ۲- دانش آموزان و مربیان در سال تحصیلی ۰۲-۱۴۰۱
مشخصات | دبستان زینب اسدی لاری | دبستان دکتر محمدحسین اسدی لاری | دبستان شهیدان در محمدشهر کرج | |
دختران | پسران | |||
پایه اول | ۷۰ | ۶۱ | ۷۲ | ۷۶ |
پایه دوم | ۶۵ | ۶۴ | ۷۳ | ۷۵ |
پایه سوم | ۵۷ | ۶۷ | ۶۵ | ۷۰ |
پایه چهارم | ۶۵ | ۶۵ | ۶۳ | ۵۸ |
پایه پنجم | ۵۷ | ۳۹ | ۶۵ | ۴۸ |
پایه ششم | ۰ | ۳۱ | ۳۳ | ۶۳ |
تعداد کل دانش آموزان | ۳۱۴ | ۳۲۷ | ۳۷۱ | ۳۹۰ |
کادر مدرسه | ۲۰ | ۱۶ | ۲۰ | ۲۱ |
انجمن اولیا و مربیان | ۱۴ | ۱۰ | ۹ | ۷ |
آرمان آموزشی شهیدان
دکتر محمدحسین و زینب عزیز در سالهای بسیار محدود عمر دنیایی خود، تلاشهای متعددی برای ترویج علم و ارتقاء آموزش بویژه برای نوجوانان و جوانان با هدف والای عدالت آموزشی و ارتقاء علمی دانش آموزان و دانشجویان انجام دادند:
- راه اندازی کانونهای علمی دانش آموزی در دبیرستان نیکان و نیز در سال آخر دبیرستان محل تحصیل در کانادا
- راه اندازی مجدد المپیادهای دانش آموزی در دبیرستان نیکان پس از وقفه ۱۵ ساله
- بنیانگزاری و مدیریت مجموعه STEM Fellowship: محمدحسین در سال ۲۰۱۵، یعنی در هجده سالگی، مؤسسه غیرانتفاعی STEM Fellowship را بنیان نهاد. هدف اصلی این مؤسسه، ابداع و گسترش روشهای آموزشی خلاقانه در زمینههای علوم، مهندسی، ریاضیات و فناوری (Science, Technology, Engineering and Mathematics) بود و بدین منظور تلاش مینماید بستری فراهم کند که اعضایش آموزش تجربی دانشجومحور (student-driven experimental learning) را تجربه کنند. در حال حاضر، دانشجویان بیش از ۲۰ دانشگاه و صدها دانشآموز و معلم بیش از ۱۰۰ دبیرستان در سراسر کانادا از اعضای داوطلب این مؤسسه هستند که در دهها برنامه ابتکاری برای ترویج علم فعالیت دارند.
- تلاش برای تحقق اصل آموزش برای همه (Education For All)، هدف چهارم توسعه پایدار، از طریق راه اندازی شورای جوانان یونسکو و مشارکت فعال در ابتکارات آن سازمان برای عدالت آموزشی
- شبکه سازی و مشارکت فعال در نهادها و سازمانهای مرتبط با آموزش جوانان
- مشارکت فعال در راه اندازی دانشگاه مجازی و کاملا رایگان NextGenU تحت راهنمایی و حمایت پروفسور اریکا فرانک: راه اندازی بخش علوم پایه دانشگاه مجازی و تدوین برنامه های درسی این بخش با مدیریت محمدحسین عزیز انجام شد و اکنون نیز ادامه دارد.
- راه اندازی کانونهای دانشجویی «سلامت روان» و «سلامت محیط زیست» توسط زینب عزیزمان در دانشگاه تورنتو
- تأسیس و راه اندازی مؤسسه پزشکان متخصص بالینی کارآفرین در کانادا، با هدف ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در میان پزشکان متخصص کانادایی.
- انتقال تجارب ابتکارات جهانی برای آموزش نوجوانان و جوانان به جوانان ایرانی از طریق سخنرانیهای علمی و ترغیب جوانان علاقمند در زمینه های، فناوری زیستی، نانوفناوری، شیمی
مدارس نمونه
هر دو مدرسه عزیزانمان، در اولین سال بهره برداری بعنوان بهترین مدارس ابتدایی در سطح منطقه شهرت یافته اند. صف درخواست ثبت نام در این مدارس بشدت فزاینده شده و مدیران و کادر هر دو مدرسه مشکلاتی در غربالگری متقاضیان دارند و تدابیر ویژه ای را اعمال می کنند. ما بعنوان والدین و ترویج دهندگان مکتب «نخبگان مظلوم آسمانی» همواره تأکید کرده ایم که این دو مدرسه تاحد امکان، معرف این دو نخبه جوان و جهانی باشد.
تجهیزات نمونه
با محبت و پشتیبانی دو خیّر گرانقدر و کارآفرینان بزرگ عرصه سلامت و نیز حمایت سایر خیّران نیک اندیش، مدارس شهیدان با بهترین تجهیزات از جمله آزمایشگاه، کتابخانه، تابلوی هوشمند و ویدیوپروژکتور در تمام کلاسها، تجهیزات ورزشی مناسب، سایت کامپیوتر، نمازخانه، آزمایشگاه نانوفناوری دانش آموزی، و امکانات زیرساختی کامل تجهیز شده، و مرتبا به روز رسانی و تکمیل می شوند.
برنامه های شاخص
شماری از برنامه های شاخص در زمینه های مختلف علمی، رشد و تکامل فکری، سلامت جسمی، اجتماعی، زیست محیطی، سلامت روان، و ورزش با مشاوره و همکاری تنگاتنگ والدین شهیدان و مدیران مدرسه و انجمن اولیا و مربیان برنامه ریزی و اجرا می شود:
- الگوگیری از نخبگان آسمانی، یکی از مهمترین برنامه های مدارس عزیزانمان است به گونه ای که خلقیات و روش و منش ایمانی، علمی، اجتماعی، نوعدوستی و تمام فضیلتهای اخلاقی که این دو جوان مؤمن، متخلق، نخبه و جهانی داشتند برای دانش آموزان عزیز در موقعیتهای مناسب توسط معلمان آگاه و پرتلاش توضیح داده می شود. یکی از بروندادهای این فعالیت مهم، نقاشیها و دست نوشته های بسیار ارزشمند دانش آموزان برای محمدحسین و زینب عزیز است که بصورت سالانه جمع آوری و پس از ارائه نمایشگاهی، تجلید میشود.
- مدرسه سبز: علاوه بر اینکه فضای سبز و نشاط برای مدرسه بسیار ضروری است، دانش آموزان میبایست با گل و گیاه بصورت ملموس آشنا باشند و مسئولیت پذیر در مقابل حفظ محیط زیست. لذا طرح مدرسه سبز برآنست که ضمن فراهم آوری محیط سبز بصورت باغچه عمودی، هریک از دانش آموزان با راهنمای مربیان خود نسبت به کاشت و داشت گیاهان موردنظر در طول سال تحصیلی اقدام کنند.
- جشن عبادت: همه ساله برای دانش آموزان دختر کلاس سوم در مدرسه زینب عزیز و مدرسه محمدشهر، جشن عبادت باشکوهی برگزار میشود و برای هر دختر نازنین، چادر و جانماز زیبا به یاد «زینب عزیز» برگزار میشود.
- جشنواره کتابخوانی: کتابخانه های تجهیزشده با صدها عنوان کتاب در مدارس عزیزان، به همراه برنامه مدون کتابخوانی و نیز هدایت ساعتهای مطالعه آزاد دانش آموزان بسمت کتابخوانی، زمینه های لازم را برای جشنواره کتابخوانی در مدارس و سپس در سطح منطقه مهیا کرده است.
- جشنواره پژوهش و فناوری: یکی از جنبه های برجسته تاثیرگذاری دکتر محمدخسین و زینب عزیزمان، ترویج دانش پژوهی و فناوریهای روز در بین دانش آموزان است. جشنواره فناوری دانش آموزی علاوه بر دبیرستان نیکان، در مدارس عزیزانمان به یاد و خاطره اقدامات وسیع «دکتر محمدحسین» در ترویج علم و فناوری در بین نوجوانان و جوانان، برگزار می شود.
- جشنواره قرآن: استعدادیابی و برگزاری مسابقات داخلی قرآن در مدارس عزیزانمان و نیز مشارکت در مسابقات منطقه و یا شهر تهران، از اهم فعالیتهای درخواستی هیئت امنای مدارس از مدیران پرتلاش است. در اولین سال راه اندازی (سال تحصیلی ۰۲-۱۴۰۱)، دانش آموزان مدرسه محمدحسین عزیزمان به کسب مدال و رتبه اول منطقه در رشته های مختلف قرآنی نایل شدند.
- کارگاههای ارتقاء سلامت روان: با تمرکز بر رشد اعتماد به نفس و مهارتهای زندگی، کارگاههای مدون بصورت هفتگی برای دانش آموزان پایه سوم و بالاتر در مدرسه زینب عزیزمان در سال تحصیلی ۰۲-۱۴۰۱ برگزار شد و با توجه به استقبال شایان توجه دانش آموزان و اولیا، تداوم خواهد یافت.
- جشنواره های ورزشی، در رشته های فوتسال، شطرنج، تنیس روی میز، فوتبال دستی، دارت، طناب کشی، بسکتبال، والیبال، ورزشهای رزمی و بدمینتون در سطح مدارس و مشارکت تیمهای ورزشی در مسابقات منطقه و یا سطوح بالاتر در برنامه های جاری مدارس است. دانش آموزان مدرسه زینب عزیز، رتبه های متعدد استانی و منطقه ای در سال تحصیلی ۰۲-۱۴۰۱ کسب کردند.
- مشارکت فعال در مراسم سالگرد نخبگان آسمانی در ۱۸ دیماه: دانش آموزان عزیزمان بهمراه مربیان و اولیای علاقمند، مشارکت شایان توجهی در تدارک و برگزاری مراسم سالگرد نخبگان آسمانی و مسافران مظلوم پرواز ۷۵۲، داشتند، به گونه ای که بار اصلی برنامه سالگرد عزیزانمان بردوش مدارس عزیزان است.
- سرود: تمرین و اجرای سرودهای متعدد و نیز دعای جمعی امام زمان، در برنامه های مختلف مدارس و بویژه در مراسم سالگرد عزیزانمان در امامزاده صالح، یکی از افتخارات مدارس عزیزانمان است.
- صبحانه جمعی: با استقبال فراوان دانش آموزان، برنامه های متعدد صبحانه جمعی اجرا میشود و با همت خیرین محترم، چندین نوبت صبحانه گرم برای مدرسه عزیزانمان در محمدشهر فراهم شده است.
- مراسم افطار سالیانه دانش آموزان و مربیان مدارس یکی از زیباترین و خاطره انگیزترین جلوه های عبادت ماه مبارک رمضان است. هزینه افطار را خانواده شهیدان تقبل می کنند.
- آموزش بهداشت و حمایت از سلامت دانش آموزان در هماهنگی کامل با معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه های مختلف در طول سال اجرا میشود. تهیه و تجویز قرص آهن، اسید فولیک و ویتامینهای ضروری از طرف بنیاد نیکوکاری و توزیع بین دانش آموزان مطابق پروتکل معاونت بهداشتی، از دیگر برنامه های مستمر است.
- سلامت دهان و دندان: به همت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نیز معاونت بهداشت دانشگاه، طرحهای متعددی اعم از آموزش و ارتقاء سلامت، معاینات دوره ای، فلورایدتراپی و فیشورسیلانت برای دانش آموزان هردو مدرسه عزیزانمان در منطقه ۱۷ انجام میشود.
- بوفه سالم: ترویج تغذیه و میان وعده سالم، یکی از اقدامات مهمیست که در هماهنگی با معاونت بهداشت دانشگاه، انجمن اولیا و مربیان و نیز خود دانش آموزان عزیز، پیگیری میشود.
- اردوی یکروزه: با برنامه ریزی مدیران محترم مدارس، اردوهای متعدد یکروزه برای دانش آموزان پایه های مختلف اجرا شده است.
- کارآفرینی: بازدید از مراکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۷ و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
- بازارچه دانش آموزی یکی از ابتکاراتی است که در مدرسه زینب عزیزمان با استقبال وسیع دانش آموزان مواجه شده. در این برنامه، دانش آموزان، مصنوعات خودساخته، ساده و در عین حال مورد نیاز و علاقه همسالان خود را در معرض فروش میگذارند و از این راه، کارآفرینی، مدیریت بازار، و کسب درآمد را با ساده ترین و بهترین روشها، می آموزند.
- پایگاه تابستانی: با تمرکز بر ارتقاء مهارتها و فراهمی اوقات فراغت ثمربخش، مدرسه محمدحسین عزیز مجوز برگزاری پایگاه تابستانی در سال ۱۴۰۲ را دریافت و برنامه ریزی لازم برای اجرای بهینه فعالیتهای آموزش و فوق برنامه انجام پذیرفته است.
- کلاسهای فوق برنامه شامل: برنامه نویسی، بیولوژی بدن، آزمایشگاه شیمی، فیزیک نور، تاکسیدرمی و حشره شناسی، پرورش گیاه، کانیها و سنگها
- یکی از اهداف ویژه بنیاد، ترویج کتابخوانی در سنین کودکی و نوجوانی است. در همین راستا، طرح کتابخوانی با محوریت دبستان زینب اسدی لاری، با مشارکت «موسسه از-تا» بصورت حضوری و مجازی در سال تحصیلی ۰۱-۱۴۰۰ اجرایی شد.
کادر فعال و نمونه
مدیران و آموزگاران مدارس عزیزانمان، پایه های اصلی شکوفایی مدارس و رکن آموزش و رشد و تکامل دانش اموزان مدارس عزیزان و آینده سازان میهن هستند. برای همکاری و همرایی و همراهی هرچه بیشتر، تلاش والدین نخبگان آسمانی بر برگزاری جلسات مستمر در هر دو مدرسه و نیز جلسات سالانه مشترک بین کادر هر دو مدرسه است تا ضمن اشتراک تجارب، پیشنهادها برای اداره هرچه بهتر مدارس مرور و تصمیمات لازم اخذ شود. حضور فعال اولیای دانش آموزان در کنار مربیان همواره مورد تشویق و ترغیب والدین شهدای نخبه بوده و در کنار مراسم روز معلم از اولیای فعال دانش آموزان نیز قدردانی می شود.
اداره هیئت امنایی مدارس بنیاد
به منظور تحقق “آموزش برای همه” (Education For All) و راه اندازی مدارس نمونه و در شأن شهیدان نخبه، بنابه توصیه هیئت امنای بنیاد، مقرر است مدارس عزیزانمان بصورت هیئت امنایی اداره شوند و به همین دلیل، اداره هیئت امنایی مدارس عزیزانمان بعنوان شرط ضمن عقد در قرارداد ساخت مدارس، ذکر گردیده است. در این راستا، تقاضای بنیاد در خرداد ۱۴۰۰ به آموزش و پرورش منطقه ۱۷ تهران و در خرداد ۱۴۰۲ به وزیر آموزش و پرورش منعکس شده است.
اداره هیئت امنایی مدارس تحت پوشش بنیاد، این فرصت را ایجاد می کند که مدیران محترم مدارس، همواره بنیاد را در کنار خود احساس کنند و بهترین برنامه ها و امکانات لازم را برای رشد علمی و اخلاقی و فرهنگی دانش آموزان با کمک بنیاد فراهم نمایند. برنامه هایی مثل جشنواره های دانش آموزی فناوری، قرآن، کتابخوانی، نماز و نیز برنامه های متعدد حمایتی از قبیل تأمین لوازم التحریر، کیف، پوشاک، چادر نماز، مکمل یاری، تأمین وسایل مصرفی و غیر مصرفی مورد نیاز مدارس، و حتی حمایتهای تغذیه ای برای دانش آموزان و یا خانواده های نیازمند، از آن جمله است.
برنامه های آموزشی بین المللی
- تأسیس مرکز بین المللی همکاری های علمی دکترمحمدحسین و زینب اسدی لاری Mohammad and Zeynab Centre for Health Sciences بعنوان مرکزی برای هماهنگی اقدامات علمی حوزه سلامت که عمدتا در زمینه توانمندسازی جوانان حول محور علوم سلامت فعالیت خود را از اردیبهشت ۱۴۰۱ شروع کرده است.
- یکی از برنامه های جهانی محمدحسین، «آموزش برای همه» بود. در این زمینه فعالیتهای متعددی را با یونسکو و برخی سازمانهای غیر انتفاعی سامان داده بود و سازمان «اِستِم فلوشیپ» را بنیان گزاری و سالها مدیریت کرد. زینب عزیز نیز بخشهای مختلف آن سازمان را مدیریت کرد و شاخه UTM را دو ماه قبل از فاجعه، راه اندازی نمود. تاکنون هزاران جوان و نوجوان از برنامه های این سازمان در آمریکای شمالی و سایر مناطق بهره برده اند. بنیاد بصورت رسمی، میراث محمدحسین و زینب را در سازمان «اِستِم فلوشیپ» ادامه خواهد داد. در همین راستا، مسابقه سالانه ALIC (https://stemfellowship.org/alic) از فروردین ۱۴۰۱ شروع شد.
- محمدحسین عزیز در مدیریت علوم پایه دانشگاه مجازی NextGenU (https://nextgenu.org) مشارکت مؤثری داشت و در مذاکرات اولیه اتصال دانشگاه علوم پزشکی مجازی (vmu.ac.ir) و دانشگاه علوم پزشکی ایران (www.iums.ac.ir ) به دانشگاه فوق نقش اصلی را ایفا کرد. اما در زمان به نتیجه رساندن این اقدام مشترک، متاسفانه دیگر در میان ما نبود ولی حضور معنوی او، قطعا کارساز بوده و خواهد بود..
- راه اندازی بورسیه سالانه دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در دانشگاه تورنتو با جمع آوری کمک از سوی دوستان، موسسات همکار محمدحسین عزیز، خیرین و دانشگاه تورنتو از ژانویه ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.
- راه اندازی بورسیه بنام پنج تن از دانش آموختگان دانشگاه بریتیش کلمبیا، جانباخته در فاجعه سرنگونی پرواز ۷۵۲
- تداوم مشارکت سازنده دکتر محمدحسین اسدی لاری با سایر سازمانهای پیشرو در زمینه آموزش برای همه، از قبیل «گفتگو درباره علوم» (Let’s Talk Science)
- راه اندازی بورسیه سالانه پروژه Sandbox ویژه ارتقاء سلامت روان در جوانان به نام زینب اسدی لاری http://sandboxproject.ca/remembering-zeynab-asadi-lari
- جایزه سالانه محمد و زینب اسدی لاری در دانشکده پزشکی تورنتو از تیرماه ۱۴۰۱
- راه اندازی برنامه های سخنرانی سالانه در دانشگاه تورنتو، گنجاندن سخنرانی محمدحسین اسدی لاری در تدتاک بعنوان کوریکولوم سال دوم پزشکی دانشگاه تورنتو، بورسیه تابستانی بنام محمدحسین برای آشنایی دانشجویان پزشکی با دانشگاه تورنتو، گرنت پژوهشی بنام محمدحسین در زمینه سلامت جهانی
- سخنرانی سالانه برای بزرگداشت زینب اسدی لاری در پردیس میسیساگا، دانشگاه تورنتو
- بورسیه یک دانشجوی دکتری در زمینه کاربرد «هوش مصنوعی در سلامت» یادمان دکتر محمدحسین اسدی لاری با مشارکت سه جانبه گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی ایران و گروه هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف و بنیاد نیکوکاری. تفاهم نامه همکاری در آذرماه ۱۴۰۱ امضا شد.
جشنواره فناوری و نوآوری
بنیاد با هدف ترغیب دانشجویان پزشکی و دانشجویان دکتری تخصصی به فناوری و نوآوری، و ایجاد رقابت سالم بین دانش پژوهان برای اقدامات فناوری و نوآوری در حوزه علوم پزشکی، بخش ویژه فناوری و نوآوری دانشجویی را بنام دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در هفته پژوهش هرسال (هفته آخر آذر)، برگزار می کند.
- تفاهم نامه برگزاری بخش ویژه فناوری و نوآوری دانشجویی در خردادماه ۱۴۰۰ بصورت جداگانه با معاونان تحقیقات و فناوری سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران، منعقد شد. بنیاد، تندیس ویژه و لوح تقدیر به منتخبین این بخش اهدا می کند. جایزه فناوری دانشجویی، بصورت سالانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران در قالب جشنواره پژوهش از سال ۱۳۹۹ در حال برگزاری است.
- سومین جشنواره فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران، یادمان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری، در آذرماه ۱۴۰۱ برگزار و به ۳ تن از دنشجویان برتر در زمینه فناوری، جایزه و تندیس یادبود اهدا شد.
- برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره سراسری فناوری دانشجویی با محوریت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران و بنیاد نیکوکاری شهیدان، در آذرماه ۱۴۰۲ انجام شده است.
- بمنظور تشویق دانش آموزان به حوزه فناوری و نوآوری، تفاهم نامه جامعی با مدیریت محترم دبیرستان نیکان (منطقه ۱ تهران) که محمدحسین در زمان دانش آموزی در این مدرسه پرافتخار، نقش بسزایی در استمرار برنامه های فناوری داشت، در مهرماه ۱۴۰۰ منعقد گردید. براساس این تفاهم نامه، جشنواره دانش آموزی فناوری و نوآوری در بخشهای ده گانه مدنظر دبیرستان نیکان در یک فرایند کاملا برنامه ریزی شده در طول سال تحصیلی، برگزار و نهایتا ۱۰ گروه مورد تشویق بنیاد قرار می گیرند. اولین دوره این جشنواره در آذرماه ۱۴۰۰ و دومین دوره در اردیبهشت ۱۴۰۲ در دبیرستان نیکان برگزار شد.
امضای تفاهم نامه برای جشنواره فناوری دانشجویی با معاونان تحقیقات و فناوری سه دانشگاه مستقر در تهران و نیز تفاهم نامه جشنواره ملی کارآفرینی اجتماعی
جشنواره کارآفرینی اجتماعی
کارآفرینی اجتماعی اقدامی غیر انتفاعی است که در جریان آن یک مشکل اجتماعی تشخیص داده می شود و از مفاهیم کارآفرینی برای سازماندهی، تأمین منابع و مدیریت سرمایه برای ایجاد تغییر به سود جامعه استفاده میکند. کارآفرینان اجتماعی معمولاً گروهها و سازمانهای غیرانتفاعی را برای رسیدن به اهداف مشخص اجتماعی، از جمله ارتقاء سلامت، کمیت و کیفیت آموزش در سطوح مختلف، و یا رفاه اجتماعی و کاهش فقر و گرسنگی، ایجاد میکنند.
دکتر محمدحسین اسدی لاری، نمونه شاخص یک کارآفرین اجتماعی بود. محمدحسین به همراه زینب، علاوه بر سازماندهی «استم فلوشیپ»، خدمات رسانی به نیازمندان را با هدایت گروههای دانش آموزی و دانشجویی در زمان تحصیل در ایران و کانادا، پیگیری می کردند. محمدحسین، همچنین طرحهایی برای حمایت از آموزش کودکان و نوجوانان در آفریقا نیز تدوین کرده بود. محمدحسین برای طرحهای «آموزش برای همه» و «داده پردازی»، اقدامات وسیع حمایت طلبی از شرکتهای بزرگ مانند استاتا، مایکروسافت و پپسی، سامان می داد و اجرایی کرده بود.
زینب الگوی کارآفرینی اجتماعی
زینب بعنوان الگوی دختر مسلمان، کوشا، منضبط، بسیار مهربان، درسخوان، با قدرت رهبری و جاذبه فوق العاده، حمایتگر، و کنشگر اجتماعی، از اوان نوجوانی همگام با برادرش در تمام زمینه های علمی، مذهبی و اجتماعی فعال بود. گروه نیروی انسانی را در مؤسسه STEM راه اندازی کرد، برنامه های متعدد برای رسیدگی به سالمندان، کتابخوانی برای کودکان و اطعام بی خانمانها را بمدت سه سال ادامه داد و دو کانون دانشجویی برای «سلامت روان» و «حفظ محیط زیست» در دانشگاه تورنتو راه اندازی و مدیریت کرد.
- به منظور الگوسازی خدمت رسانی به مردم در همه مقاطع سنی و تحصیلی، جشنواره کارآفرینی اجتماعی، به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی ایران و با مشارکت بنیاد نیکوکاری محمدحسین و زینب اسدی لاری، در ۲۰ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار گردید و از بین بیش از ۲۷۰ طرح و ابتکار اجرایی، دو خیریه دانشجویی که ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به افراد و گروههای بسیار نیازمند می پردازند، مورد تشویق قرار گرفتند.
- در اولین جشنواره کارآفرینی اجتماعی، از سوی بنیاد نیکوکاری محمدحسین و زینب اسدی لاری، به برگزیدگان اول تا سوم منتخب هیئت داوران، به ترتیب سی، بیست و ده میلیون ریال علاوه بر تندیس و لوح یادبود اهدا گردید. ضمنا براساس تدابیر دانشگاه علوم پزشکی ایران، ابتکارات همه شرکت کنندگان در جشنواره کارآفرینی اجتماعی، در سامانه مربوط ثبت گردید.
- با توجه به استقبال شایان توجه معاونت دانشجویی وزارت بهداشت از ابتکار جشنواره کارآفرینی اجتماعی دانشجویی، تفاهم نامه برگزاری این جشنواره در سطح ملی (۶۳ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی) در تیرماه ۱۴۰۰ به امضا رسید.
- در همین راستا و به منظور ترغیب دانشجویان به ابتکارات سلامت محور برای ارائه خدمات بهینه به مردم، بنا به پیشنهاد معاونت دانشجویی وزارت بهداشت، بخش جانبی به یاد شهیدان شاهد، دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در اولین جشنواره ملی ایده های نو سلامت، در تیرماه ۱۴۰۰ بصورت مجازی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد. در بخش جانبی این جشنواره ملی، از بین بیش از ۸۰ ابتکار راه یافته به مرحله نهایی، ۵ طرح انتخاب و مورد تشویق معاون محترم وقت دانشجویی وزارت بهداشت و والدین شهیدان قرار گرفتند.
اولین جشنواره کارافرینی اجتماعی
ارائه خدمات بهداشتی درمانی
خدمت رسانی به مردم بویژه در مناطق محروم، همواره از دغدغه های دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری بود. بمنظور الگوسازی خدمت رسانی بهداشتی و درمانی به مردم بویژه نیازمندان، توسط گروههای دانشجویی، تاکنون دو نهاد دانشجویی برای این هدف انتخاب شده اند.
- براساس هدف مشترک «بنیاد» و «خیریه التیام» در انجام امور نیکوکاری، تمرکز این همکاری بر ارتقاء سلامت کودکان و زنان سرپرست خانوار، رفاه اجتماعی و کاهش فقر و گرسنگی، کمک رسانی بهداشتی و درمانی و یا توزیع ارزاق، در مناطق محروم استان تهران، بویژه در منطقه ۱۷ شهرداری تهران، که مدارسی که بنام این دو شهید عزیز واقع شده، می باشد.
- حمایت بنیاد از اقدامات خیریه پزشکان جوان «حامی» در زمینه ارائه خدمات بهداشتی درمانی بویژه در مناطق حاشیه شهر تهران. اردوهای جهادی این گروه فعال، بصورت فصلی برنامه ریزی و چهار برنامه با معاینات صدها تن از نیازمندان در طول سال ۱۴۰۰ در جریان پاندمی کووید برگزار شد؛
- جلب مشارکت یکی از آزمایشگاههای بزرگ تهران برای حمایت رایگان از برنامه های بهداشتی درمانی بنیاد جهت ارائه خدمات به نیازمندان؛
- تهیه ۴ دستگاه اکسیژن ساز خانگی برای کمک به درمان کووید -۱۹ در منزل جهت اقشار نیازمند؛
- تهیه ۱۰۰ دستگاه پالس اکسیمتر برای بیمارستانهای زاهدان؛
- بازدید معاون محترم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیران ذیربط از مدارس عزیزان در منطقه ۱۷ تهران و جلسات متعدد پیگیری در تیرماه ۱۴۰۲ برای برنامه ریزی و اجرای برنامههای سلامت پایه دانش آموزان مدارس
- اجرای برنامه «مدارس مروج سلامت» در هر دو مدرسه عزیزانمان در منطقه ۱۷ تهران
- هماهنگی ویژه با شبکه بهداشت جنوب تهران (تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران) برای ارائه مستمر خدمات بهداشتی به دانش آموزان مدارس عزیزانمان در منطقه ۱۷ تهران، تشکیل پرونده سلامت برای همه دانش آموزان و کادر هر دو مدرسه، و در صورت ضرورت ارجاع به خدمات تخصصی
- ارائه خدمات سلامت دهان و دندان توسط گروه دندانپزشکی جامعه نگر، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشآموزان مدارس عزیزانمان در منطقه ۱۷ تهران
- مکمل یاری (تأمین، توزیع و تجویز قرصهای آهن و اسید فولیک) برای دانش آموزان دختر مدارس عزیزانمان در محمدشهر کرج و منطقه ۱۷ تهران وفق پروتکلهای مکمل یاری وزارت بهداشت
- موافقت رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی ایران برای منظور نمودن اردوهای جهادی بنیاد بعنوان امتیاز فرهنگی برای اعضای هیئت علمی بالینی دانشگاه
- مشارکت در ارتقاء سلامت روان دانشجویان: یکی از دغدغه های زینب عزیزمان، کمک به ارتقاء سلامت روان دانشجویان و عموم جوانان بویژه در زمینه کنترل اضطراب، درمان افسردگی، تأکید بر مهارتهای گفتگو، و انگ زدایی در زمینه سلامت روان بود. بمنظور ارتقاء سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی در چارچوب برنامه های کشوری معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، پروژه اختصاصی در کانونهای دانشجویی همتایان سلامت روان در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، بنام زینب اسدی لاری برای کاهش اضطراب و افسردگی، ترویج گفتگو، و کنترل خشم، طی تفاهم نامه بنیاد و معاونت وقت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در تیرماه ۱۴۰۰ امضا و به دانشگاهها ابلاغ گردید.
- پیگیری راه اندازی مرکز بهداشتی درمانی دکتر محمدحسین اسدی لاری و پایگاه سلامت زینب اسدی لاری، در شهر پرند، نزدیکترین محل به کربلای شهیدان نخبگان آسمانی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ایران، شرکت عمران شهر جدید پرند، و بنیاد
ارائه خدمات بهداشتی درمانی، هفتم آبان ۱۴۰۰، شهر جدید پرند
خدمات نیکوکاری
از هفته های ابتدایی فاجعه سرنگونی هواپیما، بنیاد با همراهی همراهان نیکوکار، بصورت منظم، هفتگی و سازماندهی شده اقدامات زیر را در راستای خدمت رسانی به مردم انجام داده است:
- راه اندازی طرح زینب، ویژه پوشش معیشتی خانواده ۲۱ یتیم مدرسه عزیزانمان در محمدشهر کرج. طرح زینب از شهریور ۱۴۰۱ با مشارکت برخی خیرین گرانقدر آغاز و در سال اول تا پایان تیرماه، ماهانه بطور متوسط ۱۲ میلیون ریال برای هرکدام از خانوادهها سبد معیشتی از فروشگاه رفاه محلی، تهیه و سرپرستان خانوار با نشان دادن کارت ویژه ای که در اختیارشان قرار گرفته بود، با کمال احترام و براحتی، بسته های معیشتی را دریافت میکردند. طرح زینب، مجددا از مهرماه ۱۴۰۲ به یاری حق و با مشارکت خیرین ارجمند، ادامه خواهد یافت.
- تهیه و توزیع بسته های ارزاق و غذای گرم در هر شب جمعه و به مناسبت اعیاد و تولد عزیزان (مجموعا ۳۰۰۰ بسته ارزاق و بیش از ۸۰۰۰ غذای گرم تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در بین نیازمندان در حاشیه شهر تهران، ایلام، مریوان، و نهبندان در استان خراسان جنوبی
- تهیه و توزیع جمعا ۲۰۰۰ بسته ارزاق در ماههای مبارک رمضان و اعیاد و نوروز سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰
- تهیه ۱۶ منبع آبرسانی خانگی در جریان خشکسالی سیستان برای روستاهای شهرستان هیرمند (نقطه مرزی زابل) در تابستان ۱۳۹۹
- ضیافت افطار دانشآموزان مدارس دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در منطقه ۱۷ تهران در شبهای ۱۷ و ۲۵ ماه مبارک رمضان (۱۴۴۴ ه.ق مصادف با ۱۹ و ۲۷ فروردین ۱۴۰۲)
- اهداء روسری و هدایای نقدی به مناسبت روز معلم در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای مدارس بنیاد
- تهیه و اهداء ۱۲۰ ست کامل چادر و جانماز برای جشن تکلیف دختران مدارس بنیاد در آبان ماه ۱۴۰۰
- تهیه و اهداء ۱۲۰ ست کامل چادر و جانماز و برگزاری جشن تکلیف دختران مدارس بنیاد در آبان ماه ۱۴۰۱
- تهیه و توزیع ۱۵۰ کیسه برنج از منابع زکات فطریه روزه داران پس از عید فطر سال ۱۴۰۱ در روستای چاه علی دلگان از توابع ایرانشهر (توزیع در محل مدرسه شهیدان عزیزمان در همان روستا)
- تهیه و توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی برای نیازمندان منطقه ۱۷ تهران در نوروز ۱۴۰۱
- تامین و توزیع ۶۰ بسته معیشتی برای خانوادههای نیازمند دانش آموزان مدارس بنیاد در اردیبهشت ۱۴۰۲ از محل زکات فطریه روزه داران
- تأمین لوازم منزل شامل بخاری، اجاق گاز، برای ۲۰ خانوار در زمستان ۱۳۹۹
- تأمین روپوش دخترانه دانش آموزان مدرسه عشایری جویُم، استان فارس، مهر ۱۳۹۹
- تأمین و توزیع پوشاک اطفال برای کودکان نیازمند در حاشیه تهران، اسفند ۱۳۹۹
خدمات آموزشی و ترویجی
- تدوین و انتشار کتاب نخبگان آسمانی که تاکنون در دو نوبت ۲۰۰۰ نسخه چاپ و توزیع شده است.
- برگزاری ۱۵ نشست تخصصی مجازی در زمینه «سلامت روان» با مشارکت ۱۵ تن از اساتید برجسته سلامت روان در تابستان ۱۴۰۱ و تدوین مجموعه سخنرانیها بصورت کتاب «تربیت آسمانی» که در آستانه انتشار است.
- تدوین و انتشار مجموعه ۸ جلدی «فرشته ای به نام زینب» برای دانشآموزان سنین دبستان، حاوی درسها و نکات اخلاقی و روش زندگی برگرفته از زندگی بسیار کوتاه ولی سرشار از عشق و شور علمی، اخلاقی و دینی زینب عزیزمان.
- ساخت و تدوین سه مستند تصویری از زندگی نخبگان آسمانی
- مشارکت در مستند تلویزیون ملی ژاپن از زندگی عزیزان- شهریور ۱۴۰۰
- تامین ۱۱۰۰ جامدادی، ۱۱۰۰ ست لوازم التحریر و ۱۰۰ کوله پشتی مدرسه مزین به آرم بنیاد برای دانش آموزان مدارس بنیاد در شهریور ۱۴۰۰
- تأمین ۵ دستگاه تبلت و ۳ دستگاه موبایل برای استفاده امانی دانش آموزان مدارس بنیاد در دوره آموزش مجازی
- انتشار اخبار، گزارشها، و مقالات مناسبتی در زمینه فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافری در فضای مجازی (اینستاگرام و وبسایت) و روزنامه ها و نشریات
خدمات توانمندسازی
با استفاده از تجارب سازمانهای مردم نهاد، یکی از برنامه های آتی بنیاد نیکوکاری، توانمندسازی زنان و جوانان و ترویج کارآفرینی است. تا کنون، خوشبختانه موارد ذیل در این زمینه انجام شده است:
- راه اندازی کارگاه چرم دوزی ویژه زنان سرپرست خانوار در مدرسه شهیدان دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری در محمدشهر کرج
- تأمین دو دستگاه چرخ خیاطی برای زنان سرپرست خانوار در حاشیه تهران
جدول برنامه های سالانه بنیاد نیکوکاری
ردیف | عنوان برنامه | برگزارکننده | مخاطب | ظرفیت | زمان برگزاری |
۱ | جشنواره کارآفرینی اجتماعی | دانشگاه علوم پزشکی ایران | پزشکی عمومی | ۲ | خرداد ماه |
دانشجوی PhD | ۲ | ||||
۲ | جشنواره فن آوری و نوآوری | دانشگاه علوم پزشکی ایران | دانشجو | ۳ | هفته فناوری و نوآوری |
دانشگاه علوم پزشکی تهران | دانشجو | ۳ | |||
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | دانشجو | ۳ | |||
۳ | جشنواره کشوری کارآفرینی | معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت | دانشجو | ۱۰ | روز کارآفرینی |
۴ | ایده های نو سلامت | معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت | دانشجو | ۵ | تیرماه |
۵ | همکاری با سایر خیریه ها | بنیاد نیکوکاری محمد حسین و زینب اسدی لاری | خیریه های حامی و التیام | ۰ | سالانه |
۶ | کانون های همتایاران سلامت (سلامت روان) | ۳۲ دانشگاه علوم پزشکی | دانشجو | ۳۲ | سالانه |
۷ | بورسیه هوش مصنوعی و سلامت | علوم پزشکی ایران- دانشگاه شریف | PhD | ۱ | سالانه |
۸ | اساتید بالینی فناور و نوآور برگزیده | بنیاد نیکوکاری محمد حسین و زینب اسدی لاری | اساتید دانشگاههای کشور | ۱ | هفته معلم |
برنامه های دانش آموزی | |||||
۹ | جشنواره کتابخوانی | مدیریت منطقه ۱۷ آموزش و پرورش | مدارس منطقه ۱۷ آموزش و پرورش | ۵ | هفته کتاب و کتابخوانی |
جشنواره فناوری دانش آموزی | آموزش و پرورش کل کشور | دانش آموزان کشور | ۵ | اردیبهشت | |
۱۰ | دبیرستان نیکان | دانش آموزان مدارس نیکان | ۱۰ | ||
دبیرستان روشنگر/خرد | دانش آموزان مدارس روشنگر/خرد | ۵ | |||
مدیریت مدارس سمپاد | دانش آموزان سمپاد تهران | ۵ | |||
۱۱ | جشنواره معلمان نوآور | آموزش و پرورش کل کشور/ یونسکو | معلمین منطقه ۱۷ تهران | ۱ | هفته معلم |
۱۲ | جشنواره نماز، جشنواره قرآن، و جشن عبادت دختران | مدرسه زینب اسدی لاری
مدرسه شهیدان اسدی لاری (محمدشهر کرج) |
دانش آموزان دبستان | ۱۰۰ | |
جمع | ۱۹۳ |
موفقیتهای محمدحسین از زبان خودش*
دوستان و مربیانم در توصیف من به عنوان «متفکر سیستمی» (system thinker) اشتراک نظر دارند. مدام فکر کرده ام که معنای این توصیف چیست، چگونه این توانایی را بدست آورده ام و چه نفعی برای من در آینده خواهد داشت؟
پدر و مادرم برای بسیاری از امتیازاتی که من از آنها می گیرم فداکاری های بزرگی کرده اند. مادرم به عنوان یک محقق سرطان در دانشگاه کمبریج از موقعیتی مهیج برخوردار بود اما به ما اجازه داد به ایران برگردیم و رشد و تکامل ما در وطن خودمان باشد. هر دو بیش از آنکه مایل به تحمل مسئولیت بارز عاطفی و مالی اعزام من و خواهر کوچکترم به کانادا باشند، برای ما فرصت استثنایی را فراهم آوردند، فرصتی که پدرم – که یک متخصص سلامت است “آموزش پزشکی در سطح جهانی” نامید.
مؤسسه STEM را برای توانمندسازی جوانان تاسیس کردم و در عرض ۴ سال در تمام دانشگاههای کانادا صدها عضو را پذیرفت و دهها برنامه سالانه اجرا می کند. من به گروه مشاوران جوان کمیسیون ملی یونسکو، گروه آینده سازان جهانی (مجمع جهانی اقتصاد)، هیئت مدیره انجمن توانمندسازی جوانان و نیز گروه تازه تأسیس مشاوران جوان دولت دعوت شدم. با همین تجارب، با تعدادی از برندگان نوبل از جمله پروفسور ونکی راماکریشنان رئیس انجمن سلطنتی علوم بریتانیا، مدیرعامل مقتدر پپسی، خانم ایندیرا نووی آشنا شدم و مؤسسه پزشکان نوآور و کارآفرین کانادا (CAPIE) را راه اندازی کردم. مهمتر آنکه با همتایان باورنکردنی از تمام مراحل زندگی آشنا شدم. پاییز گذشته، در یک کنفرانس Youth TEDx در ونکوور، من این افتخار را داشتم که برخی از داستانهای آنها را در توانمندسازی جوانان به اشتراک بگذارم.
*برگرفته از نوشته محمدحسین عزیز برای اخذ پذیرش دوره دکتری از دانشگاه آکسفورد، تابستان ۱۳۹۸ (متن کامل در کتاب نخبگان آسمانی، نشر کویر، ۱۳۹۹)